Κατηγορίες

Άρθρο

Αγαπημένοι γονείς...

Αγαπημένοι γονείς...

 Γράφει η Άννα Κουππάνου

  

Αγαπημένοι γονείς,

Αυτές τις μέρες που θα τις περάσετε με τα παιδιά σας στο σπίτι η ανάγνωση και η ενασχόληση με τα λογοτεχνικά βιβλία είναι μια δραστηριότητα που θα βοηθήσει με πολλούς τρόπους, γιατί:

1) Τα βιβλία δένουν τα παιδιά με αυτόν / αυτήν που τα διαβάζει και έτσι ενισχύουν τις ανθρώπινες σχέσεις

2) Η διαδικασία της ανάγνωσης ή αφήγησης λογοτεχνικών βιβλίων δημιουργεί μια όαση ήρεμου χρόνου για τα παιδιά και ένα αίσθημα ασφάλειας που προκύπτει από τη φωνή που διαβάζει και διαβεβαιώνει ότι όλα είναι καλά

3) Η ανάγνωση βιβλίων καλλιεργεί τις γνωστικές και γλωσσικές ικανότητες των παιδιών, ενώ αλληλεπιδρά ακόμη και με ικανότητές τους που έχουν σχέση με γνωστικά αντικείμενα όπως είναι τα Μαθηματικά, η Ιστορία κτλ.

4) Η ανάγνωση βιβλίων επιτρέπει στα παιδιά να φαντάζονται πέρα από το εδώ και το τώρα και έτσι να ονειρεύονται.

Πιο κάτω αναφέρω κάποιες ιδέες για να αξιοποιήσετε τα λογοτεχνικά βιβλία με τρόπο που να επιτρέπει την ήρεμη και όμορφη παραμονή των παιδιών στο σπίτι. Οι δραστηριότητες αυτές αναφέρονται κυρίως σε παιδιά μικρών ηλικιών, μέχρι και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

Θα ακολουθήσουν και άλλες αναρτήσεις, σχετικά με δραστηριότητες δημιουργικής γραφής αλλά και θεατρικής αγωγής που μπορούν να γίνουν με τη βοήθεια ενός λογοτεχνικού βιβλίου. Ας αρχίσουμε λοιπόν:

 

Πού και πότε διαβάζω;

1) Φτιάξτε ή καθορίστε μια γωνιά στο σπίτι που είναι αφιερωμένη στην ανάγνωση βιβλίων. Η γωνιά μπορεί να είναι κοντά στο παράθυρο ή στο τζάκι, στον κήπο ή στο μπαλκόνι. Εκεί μπορεί να υπάρχουν όμορφα αντικείμενα που θα έχουν και λειτουργικό ρόλο, όπως μαξιλαράκια και χαλάκι, αλλά ακόμη και ένα φτερό που με την κίνησή του λέει στα παιδιά να κάνουν ησυχία ή ένα καμπανάκι που ανάλογα με τις φορές που κτυπά σηματοδοτεί την έναρξη άλλης δραστηριότητας. Στη γωνιά μπορούν ακόμη να υπάρχουν παλιά ρούχα και άλλα αντικείμενα που τα παιδιά θα χρησιμοποιούν για τις δραστηριότητες που αναφέρονται πιο κάτω.

2) Η ανάγνωση μπορεί να γίνεται σε συγκεκριμένη ώρα ή σε ώρα που θεωρείτε ότι βοηθά τα παιδιά να μεταφέρουν την προσοχή τους σε κάτι άλλο από αυτό που έκαναν, να ηρεμήσουν και να μιλήσουν μαζί σας.

3) Μπορείτε να βάλετε έναν αναγνωστικό στόχο με τα παιδιά σας. Για παράδειγμα, κάθε φορά που διαβάζετε πέντε βιβλία ή πέντε κεφάλαια ενός μυθιστορήματος, μπορεί να έχουν μια επιβράβευση. Μπορείτε να φτιάξετε μια σκάλα σε ένα χαρτί και κάθε φορά που διαβάζετε ένα βιβλίο να προσθέτετε στη σκάλα ένα σκαλί και τον τίτλο του βιβλίου.

 

Όταν διαβάζω, τι μπορώ να κάνω;

1) Ξεκινάτε με το να διαβάζετε εσείς στα παιδιά – ακόμα και τα παιδιά που μπορούν να διαβάζουν μόνα τους το βρίσκουν ευχάριστο. Επίσης, η μεγαλόφωνη ανάγνωση από έναν / μια έμπειρο / έμπειρη αναγνώστη / αναγνώστρια επιτρέπει στα παιδιά να κατανοήσουν βιβλία που είναι πιο δύσκολα από άποψη πλοκής και λεξιλογίου για αυτά. Επίσης, το να υπάρχει κάποια ρουτίνα ανάγνωσης, που μπορεί να γίνεται νωρίς το πρωί και να ξεκινά τη μέρα, μπορεί να βοηθήσει ιδιαίτερα την ψυχολογία των παιδιών.

2) Επιλέξετε μαζί τα βιβλία που θα διαβάσετε ή κάντε προτάσεις στα παιδιά σας. Ακούστε τις απόψεις τους. Έτσι μαθαίνουν να επιχειρηματολογούν, αλλά και να συζητούν για βιβλία.

3) Η ανάγνωση βιβλίων έχει να κάνει με την προσδοκία. Παίξτε συνεχώς με τις προσδοκίες των παιδιών. Κρύψτε τον τίτλο του βιβλίου και κάντε υποθέσεις για την πλοκή του στηριζόμενοι/ες μόνο στο εξώφυλλο. Κάντε και το αντίθετο. Δώστε τρεις λέξεις από το κείμενο του βιβλίου (μια από την αρχή, μια από τη μέση και μια από το τέλος) και ζητήστε από τα παιδιά να κάνουν μαντεψιές. Δείξτε μια εικόνα από τη μέση του βιβλίου ή βρείτε ένα αντικείμενο σχετικό με την υπόθεση του βιβλίου και ρωτήστε τα παιδιά τι να κάνει άραγε το αντικείμενο αυτό μέσα στο συγκεκριμένο βιβλίο που θα διαβάσετε.

4) Πριν διαβάσετε το βιβλίο, ρίξτε του μια ματιά, για να δείτε τι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στην αφήγησή σας. Για παράδειγμα, όπου δείτε επαναλήψεις ή να διαγράφονται μεγάλες αντιθέσεις, αλλάξτε το χρώμα της φωνής σας. Όπου δείτε διάλογο, παρουσιάστε πρώτα την εικόνα, αν υπάρχει, και μετά δώστε στα παιδιά το βιβλίο για να διαβάσουν και να υποδυθούν τους χαρακτήρες που μιλούν. Όπου υπάρχει μια εικόνα, για παράδειγμα «Τα ζώα κοίταξαν με γουρλωμένα μάτια», βάλτε τα παιδιά να υποδυθούν μιμητικά αυτή την εικόνα. Αν κάποια στιγμή αναφέρετε ότι ο ήρωας του βιβλίου σκεφτόταν, ζητήστε από τα παιδιά να κάνουν το ύφος του ήρωα που σκέφτεται και μετά να αφηγηθούν αυτές τις σκέψεις.

5) Αν θέλετε, χρησιμοποιήστε μουσική καθώς διαβάζετε το βιβλίο.

6) Γενικά, σε κάποια σημεία της αφήγησης βάλτε τα παιδιά να κινηθούν, να κάνουν αυτό που κάνουν οι ήρωες του βιβλίου ή ακόμη και να μιμηθούν τα στοιχεία της φύσης που υπάρχουν μέσα στο βιβλίο.

7) Ζητήστε από τα παιδιά να «διαβάσουν» μια εικόνα του βιβλίου πριν τους διαβάσετε τι λέει το κείμενο. Μπορείτε να τα καθοδηγήσετε να προσέξουν ποια πρόσωπα ή ζώα ή αντικείμενα υπάρχουν στην εικόνα, ποια είναι τα μεγαλύτερα, ποια είναι τα μικρότερα, πού βρίσκονται, τι χρώμα έχουν, ποια η σχέση μεταξύ τους, τι συμβαίνει.

8) Ζητήστε από το παιδί σας να δραματοποιήσει όλη την ιστορία του βιβλίου ή μια σκηνή, μαζί μ’ εσάς ή με άλλα παιδάκια.

9) Αν το βιβλίο αναφέρει μια δραστηριότητα που μπορείτε να κάνετε με το παιδί σας ή να τη συνδέσετε με κάποιο τρόπο, π.χ. με χορό, τραγούδι, μαγειρική, ζωγραφική, κάντε το.

Αυτές είναι κάποιες ιδέες και ελπίζω να είναι χρήσιμες. Σε επόμενη ανάρτηση θα συζητήσουμε και άλλες δραστηριότητες που αφορούν τη δημιουργική γραφή, τη θεατρική αγωγή κτλ.

 

H Άννα Κουππάνου είναι Λειτουργός στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Είναι κάτοχος πρώτου πτυχίου στις Επιστήμες της Αγωγής (Πανεπιστήμιο Κύπρου), μεταπτυχιακού τίτλου στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και στην Ψυχολογία (Πανεπιστήμιο Κύπρου) και διδακτορικού τίτλου στη Φιλοσοφία της Παιδείας (UCL Institute of Education, University College London). Είναι επίσης συγγραφέας και έχει τιμηθεί δύο φορές με το Κρατικό Βραβείο Κύπρου. Το τελευταίο της βιβλίο έχει τίτλο Τη μέρα που σπάσαμε τον κόσμο – Το Κλαμπ των Χαμένων: Τόμος Α΄ και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.

 

 

 

 

Προηγούμενο
Επόμενο


Page generated: 02/04/2020 05:25:06